Pracownicy
PRACOWNICY MERYTORYCZNI SPECJALISTYCZNEJ PORADNI TERAPEUTYCZNEJ DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I ICH RODZIN W NOWOGARDZIE
Irena Juszczyk - pedagog terapeuta – Dyrektor SPT
- diagnoza trudności w nauce w tym specyficzne trudności typu dyslektycznego,
- dysortograficznego oraz dysgraficznego
- diagnoza niepowodzeń szkolnych,
- diagnoza dojrzałości szkolnej,
- terapia pedagogiczna,
- rewalidacja.
- konsultacje i porady dotyczące trudności w nauce i problemów wychowawczych oraz spraw kierowanych na Zespół Orzekający; udziela porad rodzicom, dyrektorom placówek oświatowych, nauczycielom, pedagogom, prowadzi szkolenia, warsztaty dla nauczycieli, rodziców;
Izabela Centała-Jasińska - pedagog
- diagnoza dojrzałości szkolnej,
- diagnoza niepowodzeń szkolnych,
- trening twórczego myślenia (zajęcia grupowe),
- usprawnianie manualno – graficzne (zajęcia grupowe),
- terapia pedagogiczna,
- rewalidacja.
Agnieszka Wójtowicz – pedagog
- diagnoza pedagogiczna dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym:
- dojrzałość szkolna, trudności w nauce, dysleksja, dysortografia, dysgrafia,
- diagnoza pedagogiczna do opinii o wczesnym wspomaganiu,
- trening twórczego myślenia dla 6 – latków (zajęcia grupowe),
- usprawnianie manualno – graficzne dla dzieci z oddziałów przedszkolnych,
- terapia pedagogiczna,
- konsultacje i porady.
Agata Rakowska - pedagog
· diagnoza pedagogiczna dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym:
- dojrzałość szkolna, trudności w nauce, dysleksja, dysortografia,
dysgrafia
· diagnoza pedagogiczna do opinii o wczesnym wspomaganiu,
· usprawnianie manualno – graficzne dla dzieci z oddziałów
szkolnych,
· terapia pedagogiczna,
· konsultacje i porady.
Dorota Świątczak – neurologopeda
· Profilaktyka logopedyczna:
- bilans mowy trzylatka,
- wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy małego dziecka.
· Diagnoza i terapia:
- wad mowy,
- mowy bezdźwięcznej,
- opóźnionego rozwoju mowy.
· Terapia zaburzeń mowy i komunikacji dzieci i młodzieży:
- z niedokształceniem mowy o typie afazji,
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z wadami genetycznymi,
- z zaburzeniami neurologicznymi,
- z zaburzeniami żucia i połykania,
- z jąkaniem i niepłynnością mówienia.
· Konsultacje i porady logopedyczne:
- dla rodziców, opiekunów, nauczycieli.
Bożena Borowik – psycholog
- diagnoza psychologiczna (zaburzeń w zachowaniu) przyczyn trudności wychowawczych,
- indywidualna pomoc psychologiczna (terapia) dla dzieci i młodzieży
w rozwiązywaniu kryzysów emocjonalnych, sytuacyjnych i rozwojowych, - porady dla dzieci, młodzieży i ich rodziców w rozwiązywaniu problemów, uzależnie od substancji i uzależnień behawioralnych (fonoholizm, hazard online, komputeroholizm)
- diagnoza przyczyn trudności szkolnych.
Anna Bielida – psycholog
- diagnoza i pomoc psychologiczna dzieciom małym 0 – 3 i ich rodzicom,
- diagnoza i pomoc psychologiczna dzieciom w wieku przedszkolnym i ich rodzicom,
- diagnoza niepowodzeń szkolnych w wieku szkolnym,
- opieka nad dziećmi i młodzieżą z problemami emocjonalnymi:
- diagnoza zaburzeń zachowania
- diagnoza zaburzeń emocjonalnych
- terapia indywidualna dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi.
- psychologia dla nauczycieli i rodziców:
- porady
- warsztaty
- terapia
- trening umiejętności wychowawczych,
- poradnictwo zawodowe:
- diagnoza predyspozycji zawodowych
- konsultacje
- porady odnośnie wyboru zawodu,
- diagnoza zaburzeń rozwoju u dzieci z upośledzeniem umysłowym
0 – 18 lat
- diagnoza dojrzałości szkolnej.
Agata Tarczykowska-Mikita (ulrop wychowawczy do 30.06.2018)
- psycholog
- diagnoza dzieci i młodzieży – ocena funkcjonowania intelektualnego
i emocjonalno-społecznego, - terapia systemowa rodziny,
- zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży (warsztaty),
- zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców.
Kamila Banaś - pedagog
· terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania
Bożena Kawicka - psycholog
- diagnoza psychologiczna
- psychoterapia indywidualna, systemowa rodzin
- terapia z zakresu psychotraumatologii – (terapia osób po traumie)
- terapia z zakresu suicydologii – próby samobójcze, zachowania autoagresywne np. samookaleczenia
- terapia z zakresu somatopsychologii – wpływ czynników psychicznych na chorobę
· psychosomatyka - zajmuje się wpływem czynników psychicznych na organizm człowieka. Jaki jest udział czynników natury psychicznej na powstawanie chorób somatycznych.
Agata Maciąg-Dawidowska - pedagog - integracja sensoryczna
- Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia
i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otaczającego nas świata. Sprawnie działający układ nerwowy pozwala nam segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w kompletne reakcje mózgu. Prawidłowa organizacja tych informacji daje nam możliwość zaplanowania właściwego działania, zaczynając od odpowiedniego napięcia mięśni przy zwyczajnym rzucie piłką aż po wzbudzenie właściwych emocji w dalece bardziej złożonej sytuacji. Od przebiegu procesów dokonujących się
w ośrodkowym układzie nerwowym zależą również tak skomplikowane procesy jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie. - Jeśli rodzice czy pedagodzy zauważyli u swoich podopiecznych takie objawy jak: zaburzenia napięcia mięśniowego (najczęściej zbyt niskie napięcie), szybkie męczenie się, słabą koordynację ruchową, problemy
z posługiwaniem się sztućcami, nieprawidłowe chwytanie kredki, trudności w nauce czytania lub pisania, trudności w koncentracji, unikanie zabaw grupowych, wycofywanie się z kontaktów z społecznych, trudnościwysłuchiwaniem poleceń, problemy z nauką jazdy na rowerze, unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli, nadwrażliwość na światło
i dźwięki, unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami i dotykania niektórych faktur, np. piasku, trudność w założeniu nowych ubrań
i zaburzenia mowy może to świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej. - Terapia SI - w głównej mierze polega na dostarczaniu dziecku określonej ilości bodźców zmysłowych, w szczególności przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych. Wszystko to dzieje się pod kontrola terapeuty. Zajęcia te mają na celu poprawę poziomu pracy połączeń synaptycznych, co z kolei sprawia, iż mały pacjent lepiej przetwarza docierające do niego za pośrednictwem zmysłów informacje. „Terapia integracji sensorycznej przybiera formę indywidulanej zabawy pacjenta z terapeutą, co pozwala dostosować ćwiczenia do poziomu rozwojowego dziecka. – tłumaczy terapeutka Agata Maciąg –Dawidowska – Taka forma sprawia, że dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach, wykonując odpowiednie ćwiczenia doświadcza otaczający je świat wszystkimi zmysłami. Dzięki temu możemy dostarczać mu odpowiednie bodźce. Naprzemienne pobudzanie i wyciszanie ośrodkowego układu nerwowego oraz stymulowanie zmysłów przynosi efekty w postaci poprawy funkcjonowania układu sensorycznego dziecka. Na przykład zajęcia na huśtawce terapeutycznej dostarczają stymulacji w ruchu liniowym
i rotacyjnym a to wzbudza w dziecku właściwe reakcje adaptacyjne.” - Integracja czynności zmysłowo – ruchowych - rozpoczyna się już
w życiu płodowym. Najbardziej intensywnie przebiega w pierwszych latach życia dziecka. W tym czasie jego rozwój jest bardzo dynamiczny, więc wszelkie niepokojące objawy w zachowaniu dziecka powinny być sygnałem do natychmiastowej konsultacji ze specjalistą. Nie trzeba nikogo przekonywać, iż wczesne rozpoznanie problemów jest ważnym elementem terapii i ma kluczowe znaczenie dla jej efektów.